Wednesday, March 18, 2009

PETUA DAN PANTANG LARANG..

HAHA bila tengok tajuk je..bunyi nye agak kuno...tapi ni

la yang selalu nya manusia buat tok kepentingan diri sendiri..

mengikut zaman nenek moyang kita dulu2..tak tahu la..

zaman nenek moyang aku terlibat ke idak..haha

dorank ni kebanyakkan nya mengamalkan petua tok diri dorank..

maybe tok kecantikan especially..

antara contoh petua2 yang aku ada dengar2...

1}kalau nak muka korang tu bersih daripada jerawaT..hehe
gosokkan muka korank dengan seluar dalam..kalau girl guna
seluar dalam lelaki..kalau boy disebaliknya lah...hahha

2}kalau nak rambut tumbuh dengan lebat dan lembut..letakkan
santan kelapa di atas kepala korank..[NI BOLEH PERCAYA]

3}kalau nak dapat jodoh cepat..perempuan atau lelaki mestilah
dikehendaki mandi bunga..sebanyakkan 7 jenis bunga perlu digunakan
[KURANG DIPERCAYAi TAPI BANYAK ORANG BUAT]

4}ni bagi orang yang hendak berkahwin...[WANITA] jangan mencukur kening
sebelum kahwin..kerana ia berkemungkinan akan menghilangkan seri
muka anda semasa berkahwin...

haha tu antara petua2 yang aku selalu dengar la...

tapi bagi pantang larang...perhh..terlalu banyak..

sampai orang zaman sekarang masih mengamalkan kan lagi..walaupun

kita sudah berada di zaman moden ini..

antara pantang larang nya...

1}kalau duduk atas bantal..nanti bontot kita ada bisul..

2}kalu anak dara duduk depan pintu nanti jodoh sampai lambat..

3}potong kuku malam2 pendek umur..

4}kalau dekat dalam hutan or tempat yang seram sikit..
mulut jangan celupar..dan kalau ternampak apa2 jangan sesekali
ditegur[SANGAT2 DIPERCAYAI]

5}tak boleh mandi malam..

6}selalu bangun lewat..dapat suami tua..

7}tido lewat..dapat suami tua..

8}marah2 banyak..cepat tua...

yang lain aku tak nak bagitahu lagi sebab terlalu banyak nak

disenaraikan..hehe plus malas lak tu..so bagi pendapat aku..

aku rasa..sebahagian nya boleh dipercayai..tapi bukan semuanya

boleh diguna pakai..sebabnya ada sebahagian nya macam merepek je..

haha pape pown terpulang la pada diri korank nak percayainya

atau pun tidak..aku sekadar berkongsi apa yang aku dengar

lihat..dan sebagainya..so k la..adiosa...

1 comment: