Thursday, December 8, 2011

aku nak jadi apa?

accountant ke? askar ke?

assalamualaikum wbt kepada sahabat sekalian.

hari ni aku nak cerita pasal cita-cita aku..

cita-cita merupakan guide dalam kehidupan korang

ni pendapat aku lah kayh.sebab kalau tak da matlamat hidup nak jadi apa..for sure korang kabur dengan kehidupan korang kan..ye memang ALLAH SWT dah takdir kan apa yang bakal terjadi dengan kehidupan kita di masa hadapan..tapi tak salah kot kalau ada cita-cita kan.. dan plus kalau dah ada

sekurangnya kita berusaha ke arah untuk mencapainya kan!..

ok now back to story mory yang aku mau cerita..

dari aku kecik sampai habes sekolah rendah..sumpah aku nak jadi doktor..

hehe ni standard ar budak-budak kecik punya cita-cita kan...semua nak jadi doktor..

tapi bagi aku memang berkobar-kobar semangat aku nak jadi doktor sampai kan...

bila makcik-makcik aku beranak pun..uri anak-anak dorang aku tolong basuh..ye ar bak kata orang praktis dulu..

test tengok geli ke tak..takot darah ke tak..hehe
result nya aku lulus..
mantap seh..hehe

ok bila lepas upsr...aku pergi ke sekolah menengah perempuan methodist kuala lumpur...

seronok gak ar macam2 gelagat kawan2 aku ni..
majority mau jadi hot stuff tapi ternyata mereka memang hot kot..

hehe AKU?tah,aku tak hot tapi panas jer..haha

ok2 sambung balik ye..bila lepas PMR..tengok result keluar ternyata aku just layak masuk kelas account je..

maka terkubur lah cita-cita aku menjadi seorang doktor..huhu..
maka dengan tabah aku menempuh dalam dunia perakaunan..

memang apa yang ditakdirkan kepada aku itu adalah yang terbaik..
seronok kot belajar account...

plus cikgu account aku...PUAN LAW...sangat lah
hebat..setiap patah, biji butir yang keluar dari mulut dia..
aku paham kot...
dan dari situ lah aku berkobar-kobar mau jadi accountant..

hehe aku terlalu gila kan account..sehingga kan berlumba-lumba dengan rakan sekelas tok dapat high marks dalam kelas..hehe
bukan nak bangga tapi kenyataan..gua ni top rankers gak kot..

cikgu sayang lebih..hahah(BANGGA SAT]..
jadi untuk menjadi seorang accountant..macam-macam maklumat aku survey kat internet..
jalan-jalan...yang perlu aku tempuh tok jadi accountant ternyata..tak semudah macam aku sangka..

hee time SPM..paper account..aku buat sambil mengalirkan air mata bersama sahabat-sahabat aku yang lain..sebab soalan yang keluar adalah soalan yang tak pernah kitorang belajar..

huhu kejam siot sapa yang buat tu..
mujur ar result aku juga tapi A bulat..syukur sangat,,hee tapi sedih tak dapat naik pentas...tok jadi best student for account..tak pelah tak de rezeki..

selepas daripada INSIDEN SPM ITU..
cita-cita aku menjadi seorang accountant berkubur..
tak mo aku serabutkan otak aku..berpikir..jadi aku decide nak jadi seorang askar...

apa sebab nak jadi askar?
haa first lupa nak cakap time sekolah menengah aku aktif dalam kawad..kadet polis..hehe pelik kan..
form one and two..aku masuk cheer...last skali berakhir dengan kadet..haha xpelah aku suka benda lasak..

ok kenapa nak jadi askar sebab aku suka pekerjaan yang beruniform yela segak bergaya nampak hebat-hebat je kan bila berpakaian..terutama askar dan polis..

hehe tapi bukan pasal pakaian pun sebenarnya..tu sampingan je..actually aku nak jadi macam atok dan pakcik-pakcik aku..depa memang askar.. atok aku seorang tentera laut..pakcik aku lak sorang tentera udara dan seorang lagi tentera darat..

jadi nak senang kan cerita ..keturunan aku ada bersangkut paut gak ngan askar-askar ni..dan buat pengetahuan korang aku seorang je perempuan dalam family aku..yang jadi askar..yang lain tak minat..
tapi tak pelah cipta sejarah sebab bukan senang orang perempuan nak join benda-benda ni kan...

hee now..aku menjadi dua dalam satu...study kat UITm perlis dalam perakaunan dan dalam masa yang sama aku join military..hehe gempak kan..minat punya pasal
tak da hal lah..walaupun bukan senang..

tak pelah sekurangnya aku mendapat kepuasan..apa yang aku nak..aku nak berusaha untuk capainya..
dua-dua sekali ALLAH SWT..takdirkan untuk aku..
alhamdullilah thank you ALLAH..

SO kepada rakan-rakan ku sekalian..set kan matlamat n cita-cita korang kayh..semoga korang berjaya dalam kehidupan masing-masing..aku doakan yang terbaik tok korang..insyaallah..amin.. love

NASHSENGAL



No comments:

Post a Comment